Trochu zpětně doplňuju výměnu oleje, kterou jsem si zapomněl zaznamenat. Došlo k ní někdy koncem října, stav tachometru 61k km. Na fotce je o 1tis víc, protože jsem to fotil až dubnu, ale naštěstí druhé počítadlo ukázalo 900km od zapojení baterie a 100km jsem mohl najet ještě loni.
Takže další výměna při 67.000km! Opět to bude Mogul 15W40, který se mi jeví docela dobře. Je levný, maže dobře, nízký rozptyl (15vs40) = málo aditiv, která se prý rychle kazí. A čím menší rozptyl, tím lépe.
Pro někoho sezóna ještě pořádně nezačala a pro mě už je čas na výměnu oleje. :) Najeto nějakých 5.850km od výměny.
Předchozí Mogul 15W40 se ještě trochu ztrácel, ale chtěl jsem ho nechat. Prostě mezi výměnou doleju litr (spotřeba oleje 1l na 6tis km = 0,16l na 1tis km). Na R1 velmi pěkná spotřeba oleje! Ovšem objednat 15W40 neznamená, že dojde. Přišel mi tento 20W50 od Castrolu, omyl obchodníka.
Po najetí cca 3tis km jsem se rozhodnul vyměnit olej. Správně se má měnit po 6tis km, ale kdo ví jak ho měnil předchozí majitel. Čert ví i jaký olej tam byl, jaká specifikace.
První oříšek jsou plasty. To není jako naháč, kde stačí zabořit ruce a měnit olej z fleku. Na to, že jsem plasty sundával poprvé v životě šlo to dobře. Dokonce jsem nic neulomil ani nenalomil :) Sundal jsem obě strany jako jsem to viděl na youtube. Po této zkušenosti jsem zjistil, že je to zbytečné. Jedna strana stačí, ačkoliv nevím jak moc pracně se do sebe zamykají zadní části. Na to se musím příště podívat.
Objednal jsem olej na R1. Návod říká, že mám použít 10W30 nebo 20W40, API SE a lepší.
Jelikož se mi už nějaký olej ztratil zvolil jsem střední cestu 15W40. Měl by být malinko hustější než 10tka a přitom bude lépe mazat za nízkých teplot kolem nuly než 20tka. V podstatě jsem volil mezi dvěma výrobci: Mogul a Motul. Motul nabízí za cca 160,-/1l při specifikaci API SJ a jde tedy o minerální olej. Mogul je API SM a ačkoliv se to neuvádí vidím to na polosyntetický, za 130,-/1l.
Vzal jsem rovnou 5 litrů s tím, že potřebuju do motoru cca 3 litry. Chtěl jsem mít něco na případné dolévání a v nejhorším ho použiju až při další výměně.
Asi jak zvedají pomalu denní teploty, tak se mi zdá, že olej už neubývá. Čekal bych to spíše naopak :) Ovšem vše je relativní a chce to sledovat delší dobu. Navíc nemám tušení jaký olej je tam od předešlého majitele. Prý je nový. Najel jsem na něm něco kolem 2-3tis a dám svůj. Předpokládám, že ho budu měnit 2x ročně (no prostě po 6tis jako to chce návod).